Jobbansökan – 4 tips för en stark ansökan

Lästid: 3 min

Marcus Tennby
Marcus Tennby
Marcus Tennby Marcus Tennby
Marcus har en ekonomikandidatexamen från Göteborgs Universitet och jobbar idag som COO på Noor Digital. Med över 10 års erfarenhet inom ledarskap, marknadsföring, rekrytering och teamarbete har Marcus en gedigen bakgrund och brinner för att skapa framgångsrika team och driva tillväxt.
Uppdaterad 14 mars 2024

En jobbansökan ska innehålla ett personligt brev och ett CV, men det finns också andra viktiga delar som kan vara avgörande för en riktigt bra jobbansökan, till exempel referenser, en stark LinkedIn-profil och mycket mer. Här har vi samlat våra bästa tips för att skapa en riktigt bra jobbansökan.

4 främsta tipsen för att lyckas med en jobbansökan

1. Visa att du är intresserad

Det är viktigt att du visar rekryteraren att du är intresserad av tjänsten såväl som företaget. Detta kan du visa genom att genuint motivera:

  • Varför du skulle trivas med arbetsuppgifterna
  • Varför du skulle vilja arbeta på just det här företaget

Tänk på att försöka motivera dina svar med exempel som stärker dina motiv. Det kan exempelvis innebära att du berättar att du skulle trivas med arbetsuppgifterna, för att du har erfarenhet av liknande uppgifter på ditt nuvarande jobb.

2. Anpassa jobbansökan efter tjänsten

Ett tips när du ska skriva en jobbansökan är att försöka matcha din ansökan med annonsen. Tänk att du vill svara på annonsen med din jobbansökan. Läs noggrant igenom annonsen för att hitta vilka kunskaper och kompetenser företaget efterfrågar och få sedan med dessa i dina resonemang. Det är också viktigt att du skriver en unik ansökan för varje jobb du söker, då rekryteraren snabbt kommer märka om du lagt ner mycket tid på din ansökan eller inte.

3. Se över ditt digitala varumärke

Förbered dig på att det kan vara många rekryterare som söker efter dig på sociala medier, som exempelvis LinkedIn och Facebook. Därför är det väldigt viktigt att du vet vad du visar i dina offentliga profiler på sociala medier.

LinkedIn-profil

LinkedIn är en stor plattform inom jobb och karriär. Därför är det viktigt att du skapar en innehållsrik och stark LinkedIn-profil. Här finns det många saker att tänka på för att få till en riktigt bra sida, som exempelvis att du ska svara på vem du är och vad du vill i din karriär. Använd våra tips på hur du lyckas med din LinkedIn-profil.

Facebook-profil

Kolla noggrant igenom din Facebook-profils inlägg, bilder och album för att välja vad som ska vara offentligt och inte. Om du har svårt att veta vad som ska synas och inte kan du se på din profil med rekryterarens ögon och fundera på vad vill du att rekryteraren ska se på din profil och vilka budskap vill du sända ut?

4. Var alltid ärlig

Ärlighet varar alltid längst, inte minst i din jobbansökan. Skriv aldrig att du har kompetenser som du inte kan stå bakom. Att ljuga i sin jobbansökan kommer alltid komma ifatt den som gör det, inte minst första dagen på arbetet när chefen förväntar sig att du kan mycket mer än vad du faktiskt kan.