by

Personligt brev – Tips för en bra ansökan!

Efter flera veckor av tung jobbsökning är du nästan där, det enda som är...

Efter flera veckor av tung jobbsökning är du nästan där, det enda som är kvar är att skriva ett personligt brev! Du har skrivit ett riktigt bra CV (om inte, kan du ta del av våra CV-tips här). Du har skrivit ner jobben du vill söka. Du har till och med fått en vän att hjälpa dig öva inför varje tänkbar intervjufråga (om inte, kan du läsa på om de vanligaste intervjufrågorna här), men innan du kan skicka in din ansökan behöver du färdigställa det personliga brevet.

Så, hur skriver man ett personligt brev? I den här personligt brev-guiden får du hjälp med att skriva personligt brev på ett sätt som ger dig det jobb du förtjänar! Vi börjar från början med att svara på några vanliga frågor:

Vad är ett personligt brev?

Ett personligt brev är ett dokument på ungefär en sida, som du skickar in som en del av din jobbansökan (tillsammans med ditt CV).

Varför ska man skriva ett personligt brev?

Syftet med ett personligt brev är att presentera dig själv och göra en kort sammanfattning av din yrkesbakgrund. Ett bra personligt brev kan väcka rekryterarens intresse och få hen att vilja läsa ditt CV, för att sedan kontakta dig för en arbetsintervju. Ett dåligt personligt brev kan däremot innebära att din ansökan kastas direkt i papperskorgen, så för att se till att detta inte händer är det viktigt att du vet hur man skriver ett övertygande brev.

Hur ska ett personligt brev se ut?

Innan du börjar skriva kanske du behöver veta hur ett personligt brev ser ut. Utseendet väljer du egentligen själv, men det som bör finnas med är information om dina kontaktuppgifter, en kortare beskrivning av dig och dina mål, dina tidigare erfarenheter och utbildningar samt kompetenser. Ta en titt på mallarna nedan eller läs mer om hur ett personligt brev ska se ut på sajten Personligtbrev.se för att samla inspiration till din design.

Ta hjälp av en personligt brev-mall

Var det ingen av mallarna ovan som riktigt föll dig i smaken? För att samla mer inspiration och hitta en personligt brev-mall du gillar kan du se ännu fler mallar på Personligtbrev.se. Där kan du ladda ner personligt brev-mallar helt gratis som är anpassade efter flera olika yrken. Du redigerar enkelt i mallarna själv och fyller på med det innehåll du vill ha. Det enda du behöver är Office-paketet med Microsoft Word.

Hur skriver man ett personligt brev? – Här är 8 enkla tips!

Ditt personliga brev är en väldigt viktig del av din jobbansökan. Med ett bra personligt brev kan du fånga rekryterarens intresse och förhoppningsvis få komma på arbetsintervju. Dock är det inte alltid helt enkelt att skriva personligt brev, så därför har vi samlat våra bästa tips till dig här. För ännu fler tips om hur du ska skriva personligt brev har Personligtbrev.se en bra guide för hur du skriver det perfekta brevet i 10 enkla steg, eller Themuse.com som också delar många bra tips.

1. Inled med dina kontaktuppgifter

Precis som när du skriver ett CV är det viktigt att du inleder ditt personliga brev med din kontaktinformation.

Följande kontaktuppgifter bör finnas med:

  • För- och efternamn
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Datum
  • Namn på rekryteraren/hens professionella titel
  • Namn på företaget du söker jobbet hos
  • LinkedIn-profil (få tips till din LinkedIn-profil här)
  • Personlig hemsida (om du har en personlig hemsida som ger värde till din ansökan)

2. Gör en personlig hälsning till rekryteraren

Nu är det dags att börja skriva innehåll till ditt personliga brev. Det första du ska göra är att hälsa/rikta brevet till rekryteraren eller företaget du söker jobbet hos, då du vill visa din framtida chef att du har gjort din research och verkligen brinner för att arbeta med deras team. Ingen vill anställa en person som spammar över 20 företag med samma ansökan och hoppas få anställas i någon av dem. Men, hur vet man vem som är ansvarig? Det lättaste är att kolla i jobbannonsen, oftast står rekryterarens namn längst ner i annonsen.

3. Skriv en intresseväckande inledning i ditt personliga brev

Det första intrycket är väldigt viktigt, inte minst när det kommer till att söka jobb. Rekryterare får hundratals, ibland tusentals, ansökningar och risken är att de inte kommer hinna läsa alla personliga brev från början till slut. Därför är det viktigt att du fångar rekryterarens intresse redan i det första stycket.

Så här skriver du en bra och intresseväckande inledning i ett personligt brev:

Inled med 2–3 av dina bästa prestationer för att vara säker på att du fångar rekryterarens intresse. Prestationerna bör helst vara så relevanta som möjligt för tjänsten du söker. Tänk på att använda exempel för att beskriva varför du är rätt person för tjänsten. Här är exempel på hur du ska, och inte ska inleda ett personligt brev:

Personligt brev inledning – exempel:

”Hej Johan Larsson,

Jag heter Alexander och som försäljningschef vill jag hjälpa ABC AB att nå och överträffa sina försäljningsmål. Jag har arbetat med företag X, ett IT-företag, i mer än 3 år. Som försäljningschef genererade jag i genomsnitt 300 000 i försäljning per månad. Jag tror att min tidigare arbetslivserfarenhet, liksom expertis inom försäljning, gör mig till rätt kandidat för jobbet.”

Undvik:

”Hej, jag heter Alexander och jag vill jobba som försäljningschef på ABC AB. Jag har arbetat som försäljningschef på X i mer än 5 år, så jag tror att jag skulle passa bra för den här positionen.”

Ser du skillnaden mellan exempel ett och två? I det sista exemplet säger inte inledningen speciellt mycket, förutom att du har haft ett jobb tidigare. Dessutom är det med största sannolikhet så här övriga sökande kommer att skriva i sina inledningar, då majoriteten av alla personliga brev ser ut så här. Skriver du som i första exemplet har du verkligen chansen att sticka ut och bevisa vad du kan bidra med på företaget!

4. Förklara varför du är rätt person för tjänsten

Det är här du har chansen att visa upp dina yrkeskunskaper och övertygar rekryteraren att du passar bättre för jobbet än alla andra sökande.

Men innan du kan börja skriva måste du lära dig vilka de viktigaste kraven för rollen är, så öppna jobbannonsen och sammanfatta vilka ansvarsområden som är viktigast. Därefter kan du börja fundera på hur du uppfyller dessa krav.

Exempel på bra personligt brev där du visar varför du är rätt person:

”I min tidigare roll som marknadsföringsexpert på ABC AB, ansvarade jag för Facebook-annonseringen och hanterade en månatlig annonsbudget på 50 000 kr. Som företagets enda digitala marknadsförare hanterade jag annonsskapandet och hanteringsprocessen från början till slut. Det vill säga, jag skapade annonserna, bilderna, vald inriktning, gjorde optimeringsförsök och så vidare.

Förutom Facebook-reklam har jag också erfarenhet av andra PPC-kanaler som exempelvis Google Ads.”

5. Förklara varför du passar bra på företaget

Nu har du förklarat varför du är rätt person för tjänsten, men rekryteraren är också intresserad av att veta om du passar in i företagskulturen. Därför behöver du också övertyga rekryteraren om att du verkligen brinner för att arbeta med dem.

Så här gör du:

Ta reda på vad du gillar med företaget och få ner det i text. Här är ett exempel på hur det kan se ut om du gillar företagets produkt:

”Jag har personligen använt ABC AB-appen och jag anser att det är den mest innovativa app jag använt på flera år. Funktionerna som X och Y var riktiga banbrytare i appen.”

Tänk på att inte bli alltför generell bara för att ha något att skriva, då det ofta är här de flesta jobbsökare ställer till det för sig. Gör din research ordentligt och fundera på hur du kan ha nytta av företagets tjänst/produkt på riktigt.

6. Avsluta personligt brev med att ge rekryteraren en ”call-to-action”

Nu är det dags att få till en bra avslutning i ditt personliga brev. För att få till en bra avslutning gäller det att knyta ihop säcken på ett bra sätt.

I det sista stycket vill du:

  • Slå samman de punkter som du inte fått in i föregående stycken. Har du något mer att säga som kan hjälpa rekryteraren att fatta sitt beslut?
  • Tacka rekryteraren för hens tid.
  • Avsluta med en ”call-to-action”. Be rekryteraren om att vidta någon form av åtgärder, exempelvis kontakta dig för mer information om hur du kan hjälpa företaget framåt.

Exempel på hur du kan avsluta ett personligt brev:

”Så för att avsluta allt, tack för att du tog dig tid att kolla igenom min ansökan. Jag hoppas att jag kan hjälpa företag ABC AB att få ut det mesta av sin digitala marknadsföring. Jag skulle gärna vilja diskutera vidare hur min tidigare framgång på X kan hjälpa er att uppnå era marknadsföringsmål.”

7. Använd rätt avslutningsfras

När du har fått till slutklämmen i det sista stycket behöver du bara skriva ner ett formellt hejdå och sen är du klar!

Vanliga avslutningsfraser:

  • Med vänliga hälsningar
  • Tack
  • Allt gott

8. Korrläs ordentligt

Känner du dig färdig? Härligt, men än är du inte riktigt klar. Glöm inte att läsa igenom ditt personliga brev och korrläsa det ordentligt, så du inte riskerar att släppa igenom onödiga stavfel eller andra slarvfel. Är du osäker på hur ord stavas eller ska användas kan du ta hjälp av Svenska.se, som är en samlingssida med flera ordböcker (SAOL, SO och SAOB).

Be gärna en vän, familjemedlem eller någon som känner dig väl att läsa igenom brevet med, då det alltid kan vara bra att få någon annans ögon på din text.

Lycka till!


Astrid Lilja

Astrid Lilja